fredag 4 maj 2012

Shape up club

Är mitt livs rädding just nu!!

Jag har i nästan 3 år dragits med "mamma-ledighets-kilon" som bara inte vill släppa taget... jag gjorde en deal med Mattias 9 november 2011 att jag får 500 kronor för varje kilo jag går ner, slut datum 2 juni 2012. Jag kämpade med att ut och motionera och inte äta det ena och det andra men antingen stod vågen still (vilket var ganska bra) eller gick den upp... Vilket gjorde att jag tröståt i stället för det var ju ingen mening att vara nyttig!

För 5 veckor sen hittade jag en app... tänkte "värt att testa"! Man fyller i ålder, längd, nuvarande vikt, önskad vikt och hur mycket man vill gå ner per vecka. Sen räknar appen ut hur mycket kalorier du får äta på en dag... för varje måltid fyller du i vad och hur mycket du har ätit! Det bästa av allt... man få själv välja vad man ska äta... Man får äta ALLT! Ju mer du går ner i vikt, ju mindre blir din dagliga kalori pått, dock går den aldrig under 1200. Motionera du så får du tillbaka kalorier, man får helt enkelt äta nått gott igen!
Och man får en och annan "aaha- upplevelser", en del saker innehåller mer kalorier än vad man trodde! EN liten after eight platt är 35 kalorier, och där brukar man ju trycka i sig några innan man är nöjd! En köpt pizza är över 1000 kalorier, det vill säga att du skulle kunna äta 2 stora måltider av något annat istället. Hemmagjord pizza var inte så mycket bättre upptäckte jag nu i kväll! Man får också överraskningar åt det andra hållet... :)

Jag har nu på 5 veckor med hjälp av denna app gått ner 3,5 kilo (totalt sen 9/11, 5 kilo). Jag börja bli nöjd!!

Nu har jag ett annat problem... Hur gör jag när jag har nått mitt mål? Jag vill ju gärna stanna där...

1 kommentar:

  1. Jag har nåt liknande fast på internet som heter Matdagboken.se, där får man själv fylla i hur många kalorier man vill ligga minus varje dag och kan då när man mått sin målvikt välja att inte ligga minus utan att då äta så många kalorier du behöver på en dag, varken mer eller mindre! Har testat appen du pratar om och gillar den men är bortskämd med Matdagboken som jag tycker är super bra! Det enda negativa med den är att den inte finns som app utan bara som hemsida på internet. Och så måste man väga all mat för allt ska anges i gram. Men gå gärna in och testa och skaffa en gratisanvändare (det är det jag har) och se vad du tycker! :) kram och lycka till!

    SvaraRadera