lördag 30 april 2011

Få de säga så egentligen??

När jag var hos barnmorskan för nya piller (nej, inget annat!!) för ett tag sen... så kollar man ju blodtryck och vikten. Jag brukar be om ett Hb också när jag ändå ha chansen!

I alla fall... Jag är ju 156 lång och då vägde jag 64 kilo (65 på deras våg, med kläder på och de räknades med...) Barnmorskan räkna ut mitt BMI, och säger att jag behöver gå ner ca 2 kilo, gärna lite till... Ööh? Visst jag ha lite och ta på men... Hallå, kläderna?? Ska de räknas med, de tillhör ju inte min kropp? Nej, du ska gå ner i vikt!! Så egentligen skulle jag inte ha fått mina piller, om hon hade varit petig...
Det var en barnmorska för 2 år sen som tyckte jag vägde för mycket när jag vägde lika mycket, så jag fick inte mina piller... fick ett par andra som jag mådde så dåligt av! Hade 6 av 8 biverkningar, men det berodde enligt barnmorskan på att jag var småbarnsförälder ... "Då är man trött med humörsvängningar och man har ingen sexlust!" Bullshit!

Ska också säga att jag ha inga anlag för proppar, gjort båda 2 utredningar på de... Och jag ha aldrig haft högt blodtryck, snarare för lågt! Bara de sista 3 veckorna under graviditeten men då är ju kroppen så ansträngd så då är det mer regel än undantag att trycket ligger lite högt... att gå i en trappa är ju ett maraton för kroppen!

Tänk om jag hade varit en liten osäker tjej med låg självkänsla och självförtroende... Nu är jag inte de som tur är, men det irritera mig lite att de kan säga så! De jag har berättat det för ha också i fråga satt hur hon kunde säga så... Jag vet att jag gick dit och var så laddad, jag skulle ha mina piller - de jag trivs med, till varje pris! Men kom av mig totalt när hon säger att hon skiver ut dem... men jag få gärna gå ner i vikt!

Nu är det ju inte av den anledningen jag ha minskat på kolhydrater, kakor, godis, glass och andra onödiga socker intag... det är för att klänninen jag ska ha på bröllopet ska sitta snyggt! Och bikinin... Dessutom som ett pluss i kanten så känns det som om min mage är lugn!!

Tycker inte om BMI... muskler väger mer än fett och kan man inte bevisa att en person ha mer fett än muskler så tycker inte jag att de kan säga att man ska gå ner i vikt! Jag skulle vilja göra en sån koll... kolla hur mycket muskler och fett man ha! Men jag vet inte var man gör det?? Var kan man göra det?

Men lycklig var jag när jag ställde mig på vågen idag på morgonen... den gick under 62 kilo!! 61,8 för att vara exakt... Haha!!

2 kommentarer:

  1. Men vad är det för jävla barnmorska! Min barnmorska sa inte ett pip när jag ställde mig på vågen och jag har mer än mycket övervikt. :P 61,8kg är grymt, du ska vara stolt över det! Duktig du är!

    SvaraRadera
  2. Jag vill följa med dej och göra en sådan koll! (muskler och fett alltså) vet att jag har gjort det på lokomotion och hos företagshälsan.. fast för läääänge sedan.. men det måste ju finnas andra ställen?!? vi skulle kunna göra en nu innan sommaren och en i höst någon gång! =)

    SvaraRadera